torsdag 24. september 2015

grønnsakshage

I dag tar jeg meg noen etterlengtede timer på gården! Etter å ha sittet pal ved Mac`n de siste... ja, så lenge jeg kan huske i nær tid nå, skal jeg puste inn skikkelig frisk luft og nyte en god utsikt. Og så skal jeg opp og hente det som er igjen av salaten for sommeren. 


Jeg kan ikke skilte med noen stor grønnsakshage enda, men så blir man jo også ekstra glad for det man har. Målet og ønsket er å gjøre så mye, mye mer av dette. Så eller plante selv, og siden hente inn mat fra hagen. Det artige er jo at man må jo helst ikke bare plante, men all maten skal jo også spises. Jeg tror at i alle fall jeg spiser mer sundt når dette er en del av hverdagen min. Så hjelper det meg dessuten til å finne på matretter å spise. Man kan bygge opp middagen eller måltidet rundt den ingrediensen man har tilgjengelig for øyeblikket. Det setter i gang kreativiteten. Jeg tror altså dette er sundt på mer enn én måte.

Eplemynteplanten fikk jeg med meg da jeg var på reportasjereise på Sørlandet en tid tilbake. Slike resier kan være så matnyttig for meg. Det er jo en berikelse å kunne lære av andre. Jeg noterer alle tips og gode råd bak øret, og håper kunnskapen fester seg så jeg selv kan bruke den videre. Man må dog regne med å ta litt om gangen. Jeg har ikke tro på at man kan alt fra første stund. Livet er en skole, og man må gi seg tid til å lære sakte noen ganger. Det meste vil vi jo ha gjort unna i en fei, men dette med planter som skal vokse fra frø til stor vekst, og samtidig skal man lære hva den best kan brukes til, det tar tid. Og godt er kanskje det. 

I sommer har jeg i alle fall hatt en slik gammel badebalje stående i grønnsakshagen. Så kan jeg enkelt vanne det som er tørt, med regnvann. Nå skal det sies at denne våte sommeren har gjort det meste av jobben for meg, men til neste år da! Da tenker jeg baljen og regnvannet kan være kjekt å ha. Dessuten er det jo koselig da. Å ha en slik balje stående. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar