mandag 25. januar 2016

ved kokeplatene (før- og etter) del II

Så var det denne kroken. Slik hadde vi det en god stund, og når jeg ser bilder, syns jeg det ser riktig så koselig ut. Jeg liker så godt takhøyden i slike sveiteserhus forresten. God høyde, som også gir romfølelse. 

Her er vi såvidt i gang med å gjøre en endring; se malespannet nederst til høyre ;O) Utgangspunktet er altså en nokså ny Ikea-innredning, og et faktisk nokså nyoppusset/renovert kjøkken, men vi ønsker mer lys og romfølelse, og går for litt forandring. 

"Her borte ved kokeplatene skal likevel ikke så mye gjøres."
Veggene var malt i en lys beige farge. Fargekoden finner du HER

Det som har vært filosofien hele veien her i kjøkkenet, er å beholde alt vi kunne beholde. Det var jo så klart fordi vi syns vi hadde et godt grunnlag. Det hender jo at man må hive ut ting som er ødelagte. Men jeg syns det er fint å tenke seg om et par ganger. Kan noe her brukes om igjen? Innredingen vår var fin, ovnen og viften like så. Jeg husker bare at jeg var litt redd for alle de sorte detaljene skulle ta for mye plass/oppmerksomhet. De ble jo en god kontrast til fargen vi malte vegger og skap i, men jeg syns det ble så fint. Og i stedet for å gjemme det bort, fremhevet vi det. Blant annet med å henge opp ei gammel skomakerlampe over spisebordet. I nettopp sort. Blandebatteriet på vasken var også sort. Det byttet vi ikke ut av samme grunn. Men det vi byttet ut, var håndtakene i rustfritt stål. Så ble det buende håndtak og knotter av porselen istedet. (Knottene er fester til strømtråd på gamle inngjerdinger. Jeg plukket de da jeg var liten jente og har spart på de siden ;O) Legg merke til at porselens-knottene står litt lenger ned på dørene enn håndtakene gjorde originalt. Dette gir et mer gammelt preg, da håndtakene ofte var plassert slik før. 

I forbindelse med visningen av før-og etter-bilder fra kjøkkenet her nå, får jeg spørsmål om hva slags maling vi har brukt, og hvilket grunnlag vi la før vi malte gulv og innredning. Jeg er redd for å gi gode (?) råd her, for dette kommer så an på underlaget man har på sitt kjøkken. Det er stor forskjell på heltre og mdf. Ikke minst om materialene er malt fra før eller ikke. Jeg vil derfor råde alle som ønsker å male innredningen, og som vil at den skal holde (!), forhører seg i en malebutikk. Vi vasket med noe som skulle ta bort alt fett, så grunnet vi og malte med oljemaling. Dette funket fint hos oss, og vi ble veldig fornøyd med resultatet. Kjøkkenet har ikke fått unormal slitasje. 

Over kokeplatene hang vi opp en liten stang med smidde oppheng kjøpt hos Fru Blaa. De hadde jeg veldig lyst å ta med meg, men da ville det blitt så stygge sår i taket. Vi valgte å la det henge, men jeg skal helt klart ha noe lignende på gården. Enten over kokeplatene eller over gruva eller en ovn. Det er så koselig å ha litt hengende på en stang slik, men det gjelder å begrense seg. Det kan fort se for "mye ut" eller blir rotete, men litt må vi ha. Litt går an ;O) Ps! Jeg hadde mer enn dette. Dette var bare den spede begynnelse ;O) Knekkebrødene fulgte med huset forresten ;O) hihi. 

2 kommentarer:

  1. Hei, Nydelig bilder og inspirasjon hos deg som alltid :-) Titt gjerne inn til meg og vinn design bestikket Julie Dark Rose fra Hardanger Bestikk til 24 personer verdi 4800,-! klem Siv :-)

    SvarSlett
  2. Wunderschöne helle Küche, sieht jetzt viele freundlicher und geräumiger aus
    LG - Margit

    SvarSlett