fredag 13. mai 2016

hallo, våkn opp!

Det kan fort bli arbeidet som står i fokus når man holder på med oppussing. Man vil jo helst bli så fort ferdig som mulig. Samtidig må man tjene til livets opphold, og ikke minst skal huset holdes i orden. Sånn nogenlunde i alle fall. Og i skrivende stund er det "bombet" i mer enn et rom i dette huset, så det får jeg ta fatt på når jeg har knottet litt med dere. For jeg har litt på hjertet før jeg setter i gang med mitt forefallende arbeid.

For jeg merker jeg har en tendens til å ikke "se rundt" meg om dagen. Se hva som skjer i naturen og virkelig nyte det, og det liker jeg ikke... 

"Hallo, våkn opp!" 

Dette synet møtte meg da jeg skulle ut og henge opp klær i dag. Først i dag så jeg ordentlig hvor utrolig vakkert dette treet er når det står i full blomst. Rett på utsiden av stuevinduene her i leiehuset, hvor jeg sitter og jobber hver dag, står et tre fullt av fantastiske blomster! Nei, nå vil jeg våkne opp og få med meg at våren er her. Jeg gjør jo det. Jeg observerer den, men jeg vil nyte det som kun er her for en liten stakket stund. Jeg vil spise min lunch ute, kjenne varmen fra sola, studere blomstene på alle frukttrærne som står i full flor nå, og ikke minst vil jeg plukke dem med meg inn og nyte dem på nært hold. Og sist men ikke minst; jeg vil fotografere dem. Så kan jeg nyte dem når jeg trenger et lite piff av våren, uansett når på året det måtte være.

Derfor plukket jeg med meg noen kvister fra kirsebærtreet som altså har vokst seg vakkert rett foran nesa mi uten at jeg har lagt merke til det. Midt i bollestekingen i dag. Jeg glemte faktisk bort bollene en stund og løp inn da jeg kjente det duftet nybakte boller helt ut på verandan. Da hadde heldigvis Thomas tatt ut brettet fra ovnen! Men det var herlig å være litt skikkelig tilstede der ute i sola. 

Jeg har nevnt det før, men det er på tide å si det igjen.

 Jeg skal i alle fall minne meg selv om dette. Jeg skal ta dype åndedrett og nyte det vakre jeg er helidg å være midt oppi. Det er mye en skal gjøre, vi har ansvar og plikter, men midt i alt det vil jeg nyte skiftningene i naturen rundt meg. Ikke bare overvære det, nei, oppleve det! Og det trenger jo ikke ta så lang tid. Jeg vil bare ha vidåpne øyne når jeg farer omkring :O)

Og alle disse stundene der ikke alt går etter planen... de er også verdt å nyte ;O)

# landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig. STOPP OPP OG NYT DET DU HAR RUNDT DEG - TA DEL I LIVET OG LEV I NUET. Snakket mye med min momo om dette. Når jeg var jentunge og var på besøk, snakket hun ofte om hvordan det var når hun var ung - og at hun fortsatt følte seg ung i sinnet. Når jeg nå selv er voksen forstår jeg mer hva hun følte. Hallo folkens; Nyt livet mens dere fortsatt har det <3

    Klem Lill Mari

    SvarSlett
  2. Ja, du må huske og nyte, stoppe opp, og bruke alle sansene!!!
    Hver dag er ferskvare nå i mai synes jeg. Blomstene som dukker opp nå, varer bare en kort stund, og det er så viktig og titte litt ekstra på de! Dette har vi ventet på hele vinteren!!! Jeg fikk det siste Lev landlig i postkassa før pinse, det er alltid veldig
    mye bra lesestoff der, og flotte inspirerende bilder. Veldig gøy når det dukker opp kjent folk også, som Hanne Herum med den herlige lille stua si inne i Bamble skogen, bare 10. min. fra her vi selv bor! Jeg har vist at dette ville komme denne våren, og har gledet meg. Og det stod altså til forventningene!!! Synes du hadde skrevet så flott denne gangen også!Lev landlig er mitt favoritt magasin, og det er regne julaften når det dukker opp i postkassa!!! Kos deg og nyt livet hver dag både inne og ute!!! Klem fra Anne- Marit

    SvarSlett