fredag 21. oktober 2016

hvor jakten ender

I 2013 ble jeg intvervjuet av en Telemarksavis. Da hadde vi i forbindelse med "Den store koftejakten" her på LivsLyst samlet inn mange eldre kofteoppskrifter, vi hadde funnet navnet på en hel haug med gamle kofter og ikke minst var folk godt i gang med å strikke nye. Kofteboomen var altså i gang over det ganske land. Journalisten og jeg tok en prat om nettopp dette, og hvordan vi så for oss at veien ville bli videre. Ikke godt å forutse for en som ikke kan spå i kafffegrut, og artikkelen fikk dermed overskriften - det blir spennende å se hvor jakten ender - Så tenkte man at man kanskje skulle få svar på dette etter en liten stund, men nå tre år etter, har vi fortsatt ikke kommet til noen ende hva kofter angår. Det klirrer jo som aldri før i strikkepinner over hele landet, koftekledde folk er å se overalt, tusenvis av gamle oppskrifter er hentet ut fra loft og kjellere, det finnes en koftegruppe på Facebook med over 77.000 (!) medlemmer, og jeg reiser stadig rundt på koftearrangement der stadig like mange mennesker dukker opp. Senest i går. Og jeg skal innrømme at jeg var litt spendt. Jeg hadde vært på Notodden tidligere, da den første Kofteboken akkurat hadde kommet ut på markedet. Da var salen på den gamle lærerskolen stappfull av glade folk som nikket gjenkjennende og lo på de rette stedene. Og jeg tenkte at denne gangen blir det ikke så mange. Men allerede en halvtime før oppstart, hadde folk sikret seg en plass i nærheten av storskjermen. Det kom mange. Overraskende mange. Og jeg hørte at lattern satt løst, og skjønte at dette ble en moro-kveld. Jeg bruker ikke å skrive referat fra stedene jeg har vært med foredraget "Den store koftejakten". Det kunne jeg gjort, for det har vært mange, mange fine opplevelser. Men nå nærmer turnéen seg slutten for i år, og jeg er så glad for nok en fin kveld i møte med folk som syns kofter er gøy. Og det hadde jeg lyst å dele med dere. 

I morgen setter jeg meg i bilen og kjører til Oslo. Bladet Familien arrangerer nok et strikketreff på Egmonthuset, og jeg har pakket med meg rundt 50 kofter og er klar, igjen, til å fortelle om hvordan det hele startet og hva det har ført til så langt. For jakten er på ingen måte over. Å neida, kofter er aktuelt som aldri før, og vi må nok se langt etter den enden!

Foredraget "Den store koftejakten" - Sjekk turnélisten for de siste arrangementene for i år HER 

 # landlig # livslyst # interiør # levlandlig # landliglivsstil # nostalgi # tradisjon # gammelt # livsandvikjakobsen # kofter # denstorekoftejakten # kofteboken # kofteboken2 # tradisjon # livsstil # restaurering # tømmerbygning # trehus # blomster # sommereng #bygningsvern # vedkomfyrer #  kulturlandskap # fargekoder # landliggründertreff2016 # foredling #

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar