torsdag 10. november 2016

TBT // julepyntet bislag og drømmer om en julefremtid på gården

I dag blir det en liten "Throwback thursday" igjen, og jeg drømmer meg bort til et julepyntet bislag og til for første gang å feire ordentlig gammeldags jul på gården!

I år er det duket for den perfekte julestemning. Ja, visst snøen og kulden holder da. Dette gir meg i alle fall stor inspirasjon nå og jeg skulle faktisk ønske at vi lå et år frem i tid. Jeg er tilhenger av å nyte øyeblikkets opplevelser og ikke alltid ønske seg lenger frem, men saken er det at jeg kjenner at jeg godt kunne tenke meg å pynte til jul i og rundt bislaget (inngangspartiet) på huset oppe på gården... Noe slikt som dette. Et bislag er jo det ultimate sted å pynte mener jeg. Her går man inn og ut flere ganger om dagen, og ikke minst er det her man tar i mot sine gjester. 

Og tenkt nå husveggen er værbitt og grå (som stabburet) og bislaget snøhvitt! Å! Det blir en fin kontrast. Jeg drømmer meg bort. Da er det frem med myke og varme skinn, kranser og girlandere i furu og gran.... Jeg kan nesten ikke vente. 

Og fuglenek da. Helst plassert slik at vi kan se småfuglene danse rett på utsiden av kjøkkenvinduet. 

Bislaget var noe av det første vi tok ned da vi begynte å pusse opp huset. Jeg har hele tiden hatt lyst å sette det opp igjen, men alt til sin tid - som det så fint heter. Akkurat nå er det viktigere å få huset beboelig, enn at det skal se fint ut på utsiden. Men visst skal det opp igjen! Det ligger lagret i deler, og skal stort sett få beholde sitt originale treverk. Det er i nokså grei stand. 


Om alt går som vi tenker, skal vi feire vår første jul på gården til neste år igjen. Tenk det! For oss er dette stedet for den ultimate julefeiring. Her er vi jo i "gamledager" og kan lage oss koselige tradisjoner som kan følges opp år etter år. Jeg har for eksempel så lyst å tusle over gårdsplassen mot låven, på mørke lillejulaftner, og sette inn en bolle med grøt til "nissen" der inne. Med årene vil det være lys i låven, og kanskje varmt også fra pelskledde dyrekropper. Oioi, dette skal bli så gøy! Tenk nå har vi kommet helt hit. Vi eier en gård, vi skal snart få feire jul her og med tiden vil det være dyreliv på tunet. Og mest av alt; vi skal virkelig leve ut det vi så lenge har drømt om...!

Ja, vi har mye spennende å se frem i mot, men jeg skal absolutt nyte tiden vi nå er i også. Vi blir kjent i bygda vi har flyttet til, vi ser stadig fremgang på husbyggingen og vi "are driving home for Christmas" i år også. Ned til familien i byen. Det blir også fint! Godt det går an å ha to tanker i hodet samtidig :O)

*Se de andre Throwback-innslagene HER

*Mer julepynt og inspirasjon finner du ved å trykke LIVSSTIL og CHRISTMAS oppe i menylinjen. Eller trykk deg direkte inn HER

4 kommentarer:

  1. Veldig koselig å følge dere i ombyggingprosessen. Ser liksom for meg hvor fint det blir der neste jul. Stå på og lykke til videre.
    Hilsen fra Ellen

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så koselig å høre at du har glede av det. Jeg har glede av at andre følger med og sender heiarop i blant. Så tusen takk igjen!

      Slett
  2. I absolutely love this post! It has made me think about what it must be like to celebrate Christmas on the old farm where my grandfather was born, in the Valdres. Very special, indeed. Please keep the inspiration coming!!

    Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Linda, I love that you can make your own dreams out of my pictures! <3 <3 <3

      Slett